از روسیه چی بخریم؟ با 16 سوغات روسی آشنا شوید

از روسیه چی بخریم؟ با 16 سوغات روسی آشنا شوید

جدیدترین مطالب گردشگری

از روسیه چی بخریم؟ با 16 سوغات روسی آشنا شوید


برای سفر به روسیه آماده می‌شوید و قصد دارید تا در یک تور روسیه هیجانی از این کشور پهناور و تاریخی دیدن کنید. سفر به روسیه قطعاً تجربه متفاوتی است. زیرا با کشوری متنوع، اقلیم گوناگون، طبیعت منحصربه ‌فرد و در نهایت شهرهایی بزرگ و بناهای تاریخی رنگارنگ و زیبا روبروهستید. از اینها مهم‌تر سوغات روسیه است که نمادی از فرهنگ، آداب ورسوم، خوردنی‌ها و سلایق مردمان این کشور پهناور است. ولی بهترین وجذاب‌ترین سوغات روسیه چه هستند؟ اگر قرار باشد تا در این کشور بزرگ سیر و سیاحت کنیم، گزینه ها برای خرید از روسیه کدامند؟ در این مقاله ازآرامش سفر همراه ما باشید. چرا که قصد داریم تا به این کشور بزرگ وفرهنگی سفر کنیم و ببینیم در پایان دیدنی‌های روسیه، چگونه دست پربازگردیم.


روسیه کشوری با صنایع دستی رنگارنگ


صنایع دستی بهترین سوغات روسیه است. مردمان این سرزمین در طولتاریخ طولانی خود صنایع دستی را زنده نگهداشته‌اند و حالا جذاب‌تر از هرزمانی برای نمایش فرهنگ رنگارنگ روسی عرضه می‌کنند. جالب‌تر آن استکه صنایع دستی این کشور اروپایی تا حدود زیادی به هنر صنایع دستیآسیایی خصوصاً ایرانی‌ها شباهت دارد. هر اندازه دیگر کشورهای اروپایی در صنایع دستی خشک و کم رمق هستند، این روس‌ها حسابی از خجالت دست‌های خودشان برآمده‌اند و محصولاتی جذاب، چشمگیر و زیبامی‌آفرینند که جان می‌دهد برای سوغات و هدیه دادن. بگذارید خلاصه ومختصر چند تا از بهترین و معروفترین صنایع دستی به سبک روس‌ها رامعرفی کنیم.




دسته ‌بندی سوغات روسی


گزینه‌ها برای سوغات روسی متنوع هستند و برای آنکه در انتخاب آنها حین سفر به این کشور دست بازتری داشته باشید و بهتر آنها را بشناسید، درهمین اول ماجرا تمامی سوغات روسی را در چند گروه قرار می‌دهیم:

سوغات فانتزی روسی

سوغات کاربردی روسی

پوشیدنی‌ها به سبک روسی

خوراکی‌های روسی


سوغات فانتزی روسی


روس‌ها عاشق دنیایی رنگی هستند و به تزیین پرنقش‌ و نگار فضاهای خانگی خود خیلی توجه می‌کنند. کافی است حین سفر تور روسیه خودنگاهی به بناهای تاریخی و سبک معماری داخلی این بناها بیاندازید تا دورنمایی از زندگی پرنقش ‌و نگار روس‌ها را پیدا کنید. این ماجرا تا صنایع دستی و سوغات فانتزی روسی هم ادامه پیدا کرده ‌است. سوغات فانتزی روسی پر از نقش، زیبا، جذاب و البته اصالت فرهنگی دارند. اما در نهایت کالاهایی تزیینی هستند. مانند:


• عروسک‌های ماتروشکا

جذاب‌ترین سوغات روسیه یک نوع عروسک است که با همه عروسک‌های دنیا فرق می‌کند. این عروسک چهره کودکانه‌ای از زن روسی با لباس سنتی است که روسری بر سر دارد و تماماً از چوب ساخته می‌شود. جذابیت این عروسک‌ها در فضای توخالی آنها است. چرا که هرعروسک مجموعه چند عروسک کوچکتر است که در دل هم قرارمی‌گیرند. جالب است بدانید که ریشه‌های تاریخی عروسک ماتروشکا ژاپنی است. گویا نقاش روسی ‌تبار برای اولین ‌بار و با الهام ازعروسک‌های مذهبی و تو در توی ژاپنی این عروسک‌های فانتزی و زیبا با نقش ‌و نگاری زنانه را خلق کرده و حالا به نماد همیشه جذاب روس‌ها تبدیل شده ‌است.


• تخم‌مرغ های فابرگ

دومین سوغات فانتزی به سبک روسی نوعی اشکال هندسی تزیین شدهبه شکل تخم ‌مرغ است. هنرمندان روسی این حجم‌های تخم ‌مرغی شکلرا با استفاده از فلزات گرانبها با هنر جواهرسازی تزیین می‌کنند.ماجرای تاریخی این تخم‌مرغ‌ها به سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. زمانی که جواهرسازی به نام پیتر کارل فابرژه چند عددتخم‌ مرغ طلایی و تزیین شده را برای عید پاک ساخت. گویا این تخم‌مرغ‌های طلایی حسابی مورد توجه امپراتور نیکلای دوم روسیه وهمسرش قرار گرفتند و همین توجه کافی بود تا ساخت اشیاء تزیینی به شکل تخم ‌مرغ در کل روسیه رونق بگیرد. تخم مرغ فابرگ از گرانترین سوغات روسیه هستند. 


• کهربا ، جواهری با خواص درمانی

از میان سوغات تزیینی و فانتزی به سبک روس‌ها قرار است تا یکی ازجذاب‌ترین زیورآلات این کشور را معرفی کنیم. کشور روسیه معدن بی‌پایان سنگ کهربا است و این سنگ زیبا حالا به ‌عنوان یکی ازنمادهای فرهنگی و سوغات روسیه معرفی شده ‌است. علت محبوبیت وشهرت کهربا نزد روس‌ها فراتر از زیبایی آن است. در گذشته این سنگ نماد جادو، سعادت و درمان امراض و پیشگیری از بیماری‌ها بود. به‌ هرحال باور به خواص درمانی کهربا کافی بود تا این سنگ‌ها همراه فرهنگ عامه روس‌ها زندگی کنند و حالا به‌ عنوان یکی از جذاب‌ترین سوغات روس باشند. البته به ‌سادگی نمی‌توانیم از کنار تنوع رنگی جذاب این سنگ‌ها و ظاهر حیرت‌ انگیز و طبیعی آنها عبور کنیم. 


سوغات کاربردی روسی


از دنیای فانتزی‌ها بیرون بیاییم و ببینیم برای خرید از روسیه و تهیه سوغات کاربردی و به ‌درد بخور چه گزینه‌هایی داریم؟ البته حتی همین سوغات کاربردی هم رنگ‌ و بوی فانتزی شده دارند، اما به ‌هر حال می‌توانید از آنهادر جایی و برای منظوری مثلاً به ‌عنوان ظروف آشپزخانه و… استفاده کنید.


• جعبه‌های تزیینی به سبک روسی

جعبه‌های زیبای روسی می‌توانند بهترین گزینه برای هدیه باشند. جعبه‌هایی که در اندازه‌های مختلف و با اشکال هندسی گوناگون ساخته می‌شوند و نقش‌ و نگارهای جذابی از فرهنگ اصیل روسی را به‌همراه دارند. نقوش این جعبه تا حدود زیادی به هنر آسیایی نزدیکاست و حالتی مینیاتوری دارد. البته هنرمندان روسی نقاشی مینیاتوری را به سبک خودشان می‌کشند. اما هر چه هست، آنچنان زیباست کهاین جعبه‌ها را به یکی از بهترین سوغات روسیه تبدیل کند. خصوصاً که جعبه‌هایی محکم، سبک و کاربردی هستند. معمولاً خانم‌ها از داشتن این جعبه‌ها استقبال می‌کنند و برای نگهداری از جواهرات و یا اشیاءکوچک همراه خود دارند.


 سماور، سوغات پر جنب و جوش روسی

سماور نماد ملی روسیه و از برجسته‌ترین سوغات این کشور است. روس‌ها در ساخت سماور استاد هستند و از دیرباز سماورهایی بزرگبا نقش‌ و نگارهایی جذاب و البته محکم و ماندگار می‌ساختند. سماور روسی سابقه طولانی در ایران دارد و از عهد قاجار سر ازفرهنگ کوچه بازار ایران درآورده است. هنوز هم سماور روسی نمادفرهنگی این کشور است و می‌تواند بهترین گزینه برای خرید از روسیه باشد. قدمت تاریخی ساخت سماور روسی به سال ۱۸۲۰ میلادی و درشهر تولا باز می‌گردد. این شهر اولین مرکز صنعتی تولید سماور درجهان است. اگر اهل چای هستید این‌بار که قصد سفر به روسیه دارید،شاید بد نباشد که یک سماور اصیل همراه خود بیاورید و از میهمانان خود به سبک روس‌ها پذیرایی کنید.


• ظرف‌های خولخوم

خولخوم نوعی ظرف چوبی است که ریشه در فرهنگ عامه روسیه دارد. در گذشته مردم کم ‌بضاعت روس که توان خرید ظرف‌های گرانقیمت چینی و فلزی را نداشتند، از این ظرف‌های زیبای چوبی استفاده می‌کردند. با گذشت زمان این ظرف‌های چوبی جایگاه عمیق‌تری درفرهنگ عامه روسیه پیدا کردند و هنرمندان روسی آنها را با نقاشی‌های زیبا تزیین کردند. این ظرف‌ها بهترین ابزار برای نمایش هنر فولکوریک روس است. مردم روسیه ظروف چوبی پرنقش ‌و نگار خودشان را خیلی دوست دارند و حالا این ظرف‌ها را به ‌عنوان نماد فرهنگ عامه و غنی روسیه عرضه می‌کنند. ظرف‌های خلخوم آنقدر زیبا هستند که برای تزیین خانه استفاده شوند و آنقدر محکم و ماندگار هستند که درآشپزخانه و برای سرو غذا و نوشیدنی مورد استفاده قرار بگیرند.


• ظروف سفالی گژل

گژل یک روستای تاریخی در حومه شهر مسکو است و در این روستای تاریخی یکی از بهترین سوغات روسی و جذاب‌ترین نوع ظروف سفالی دنیا تولید می‌شود. از حدود دو قرن پیش روستای گژل به ‌عنوان قطب تولید ظروف سفالی در کشور روسیه معرفی شده ‌است. هنرمندان این شهر نوع خاصی از ظروف سفالی را با نقش‌های زیبا و خیره ‌کننده تولید می‌کنند. هم‌ اکنون این ظروف زیبای روسی در دیگر شهرهای این کشور نیز تولید می‌شوند، اما اصالت هیچکدام به ‌اندازه سفال روستای گژل نیست. این ظروف زیبای سفالی می‌توانند بهترین گزینه خرید ازروسیه باشند. اما هنگام جستجو برای پیدا کردن بهترین آنها به اصالت روسی آنها توجه کنید.


• بالالایکا و موسیقی به سبک روسی

اهل موسیقی تکلیفشان برای خرید از روسیه مشخص است. چرا که روس‌ها نوعی ساز زهی بسیار مشهور دارند که هر عاشق موسیقی بدش نمی‌آید تا نواختن با آن را تجربه کند. بالالایکا ساز ملی مردم روسیه است که در ساخت آن از سه سیم و بدنه مثلثی استفاده می‌کنند. در گذشته و تا هم ‌اکنون از این ساز برای نمایش‌های سنتی وبیان داستان‌های فولکلور روسی استفاده ‌شده است. ریتم موسیقی وروش نواختن این ساز تا حدود زیادی به تنبور ایرانی‌ها شباهت دارد وهر اهل موسیقی سنتی ایرانی با یکی دو بار تمرین به ‌راحتی می‌توانداین ساز را نواخته و به قلب فرهنگ فولکلور روس سفر کند.


پوشیدنی‌ها به سبک روسی


برای خرید از روسیه دست بازی دارید و قطعاً علاقه دارید تا لباس فرهنگی ومخصوص مردمان این کشور را تهیه کنید. روسیه کشوری سردسیر است وهمیشه زمستان‌های سختی را پشت ‌سر گذاشته است. پوشیدنی‌ها به سبک روسی هم دورنمایی از شرایط اقلیمی این کشور هستند. در ادامه برخی ازپوشیدنی‌ها برای خرید از روسیه را معرفی می‌کنیم.


 کلاه گورو اوشانکا

هیچ خرید از روسیه به‌ اندازه کلاه گورو اوشانکا کاربردی نیست. کافی است یک کلاه گورو اوشانکا را برای عزیزانتان از روسیه سوغات بیاورید تا در هر روز سرد زمستانی حسابی یاد شما را زنده نگه‌ دارد. این کلاه نماد پوشش اصیل مردم روس است. کلاهی تهیه‌ شده از پوست حیوانات مانند گوسفند و یا خرگوش که به ‌خوبی از سرو گردن در مقابل سردترین هوا محافظت می‌کند.

جالب است بدانید کهاین کلاه سابقاً برای ارتش روسیه استفاده ‌شده است و آنقدر سر شمارا گرم نگه می‌دارد که احتمالاً هرگز سرمای زمستان‌های وطنی را احساس نخواهید کرد.


• والنکی کفش‌های چرمی روس‌ها

آب‌ و هوای سرد روسیه با هیچ ‌کسی شوخی ندارد و مردم این دیار درطول سال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید کفش‌هایی حسابی گرم و راحت داشته باشند. والنکی نام کفش چرمی و بسیار مشهور روسیاست. کفشی بسیار محکم و پایدار که کاملاً تخصصی برای راه رفتن بر روی برف و هوای خیلی سرد ساخته می‌شود. امروزه این کفش به شکل صنعتی تولید شده، اما هنوز هستند صنعتگران اصیل روسی که کفش‌های چرمی والنکی را دست‌ دوز تهیه می‌کنند. کفش چرمیوالٍنکی ظاهر چندان زیبایی ندارد، اما به وقتش اصالت روسی خود رااثبات خواهد کرد. این کفش از نمادهای اصیل روسی است و ازسوغات‌های همیشه جذاب برای گردشگران است.


• شال پاولو پوساد، مناسب برای خانم‌ها

خانم‌های روسی در ایام خیلی سرد از نوعی روسری خیلی بزرگ و یاشالی پهن و پشمی استفاده می‌کنند که به ‌خوبی از آنها در مواجهه باهوای سرد روسیه محافظت خواهد کرد. روس‌ها به این روسری‌ها اصطلاحاً پارلو پوساد می‌گویند. شال‌هایی در ابعاد یک چادرقد بزرگ با نقش ‌و نگارهای زیبا که بافتی متراکم و گرم دارند. اگر بخواهید سوغات روسیه با حال ‌و هوای زمستانی این کشور تهیه کنید، قطعاًخرید این شال‌ها جذاب است. شال پاولو پوساد نماد پوشش اصیل زنان روسی است. البته نه برای آنکه حجاب خود را رعایت کنند، بلکه برای محافظت از سرما این شال گرم را دوست دارند.



خوراکی‌های روسیه


در آخرین بخش از سیر و سیاحت میان سوغات روسی به سراغ خوردنی‌های این کشور می‌رویم. روسیه کشور تاریخی است و قطعاً در هنگام تور روسیه و یا سفر به شهرهای فرهنگی این کشور حسابی از خوراکی‌ها و غذاهای اصیل آنجا میل خواهید کرد. اما شاید بد نباشد که در بازگشت از روسیه باخوراکی‌های اصیل روسی از عزیزانتان پذیرایی کنید. در ادامه بهترین سوغات روسیه در بخش خوراکی‌ها را معرفی می‌کنیم.


• کلوچه سنتی تولا

از میان خوراکی‌های سنتی و محلی روسی که بتوان همراه خود سوغات آورد، کلوچه تولا از همه معروف‌تر است. این کلوچه نوعی شیرینی زنجبیلی است که محصول شهر تولا در روسیه است. البته هم‌ اکنون کارگاه‌های پخت این شیرینی در تمام شهرهای فرهنگی روسیه فعالیت می‌کنند. کلوچه سنتی تولا برای اولین‌ بار در قرن نهم میلادی و با مهاجرت قبایل شرق اسلو به روسیه وارد این کشور شدند و ریشه‌هایی در نان عسلی مصری‌ها دارد. به ‌هر حال هر چه هست، هم ‌اکنون کلوچه زنجبیلی تولا خوراکی جذابی است و گزینه شماره یک سوغات روسیه در جمع خوردنی‌ها است.


• پاستیلا

پاستیلا دومین خوراکی مشهور روسی است. یک نوع شیرینی با سابقهتاریخی ۵۰۰ ساله که از ترکیب سیب ترش با عسل و سفیده تخم ‌مرغتهیه می‌شود. اگر برای تور روسیه اقدام می‌کنید و قصد دارید تاخوراکی‌های اصیل آنجا را تجربه کرده و با خود به ایران بیاورید، حتماً پاستیلای کولومنسکی را تجربه کنید.


• چارچکلا

چارچکلا از سوغات روسیه با ریشه‌های قفقازی است. این خوراکی ازآجیل‌های بسته ‌شده به نخ و مخلوط شده با آب انگور غلیظ و در نهایت پوشیده با آرد تهیه می‌شود. مخلوط آب انگور غلیظ با آرد یک پوشش آدامسی شکل را ایجاد می‌کند که با مزه آجیل‌ها مخلوط شده و طعمبی‌نظیری می‌سازند. چارچکلا بهترین سوغات روسی برای کودکاناست و حسابی آنها را سر ذوق می‌آورد.


 شکلات آلنکا

وقتی قصد سفر به روسیه دارید، حتماً می‌دانید که مردمان این سرزمین عاشق شکلات هستند. البته برای تهیه اصیل‌ترین و مشهورترین شکلات روسی هم باید به‌ دنبال برند اصیل آلنکا باشید. شکلات آلنکا شایدخوشمزه‌ترین شکلات روسی نباشد، اما بدون تردید معروفترین آن استو خیلی‌ها علاقه دارند تا مزه خاص این شکلات را تجربه کنند.


 خاویار روسی

آخرین سوغات روسی که معرفی می‌کنیم، آشناترین آن برای ما ایرانی‌ها است. خاویار محصول مشترک در میان تمام کشورهای حاشیه دریای خزر است و روس‌ها در تهیه این خاویار از تمام همسایه‌های خود جدی‌تر هستند. خاویار روسی تا حدودی متفاوت ازخاویار ایرانی است و از فیل ماهی سوروگا تهیه می‌شود.


بهترین مکان برای خرید از روسیه


سوغات روسیه جذاب هستند، به شرط آنکه آنها را از مکان مناسب و باقیمت مناسب تهیه کنید. همین‌ جا یک نکته را هرگز فراموش نکنید که بازارمحصولات تقلبی در زمینه کالاهای فرهنگی و صنایع دستی روسیه زیاد است و گاهاً با محصولاتی مواجه خواهید شد که به‌ ظاهر زیبا اما در باطنبی‌ کیفیت و غیر کاربردی هستند. اگر خرید از روسیه و تهیه کالاهای اصیل وفرهنگی این کشور با بهترین کیفیت برای شما مهم است، بهتر است سوغات روسیه را از مراکز خرید و یا بازارهای شناخته‌ شده تهیه کنید. مانند:

• بازار ایزمایلوو: یک بازار سنتی روسی در شهر مسکو برای خریدصنایع دستی این کشور است.

• بازار آربات: از بهترین بازارهای شهر مسکو برای خرید اصیل‌ ترین کالاهای صنایع دستی این کشور است.

• خیابون پتروسکا: خیابانی مشهور در قلب شهر مسکو که ازبهترین مکان‌ها برای خرید سوغات روسیه است.

• گالری پریلایکا: یک مرکز خرید معتبر در شهر سن‌پترزبورگ که اصیل‌ترین پوشاک و شال‌های ابریشمی روسی را عرضه می‌کند.


کدام سوغات روسیه بهتر است؟


روسیه کشوری فرهنگی است و صنایع دستی آن همیشه جذاب است. در این مقاله از آرامش سفر همراه شما فهرست متنوعی از سوغات روسیه را معرفی کردیم. از کلاه گرم روس‌ها تا کفش‌های اصیل چرمی و سماور پرجنب ‌وجوش روسی تا تخم‌مرغ‌های تزیین شده و… همگی به‌ جای خود زیبا، جذاب و کاربردی هستند. حالا اگر برای تور روسیه برنامه دارید و قصد دارید تا دراین کشور پهناور سفر کنید، از میان این سوغاتی‌ها کدامیک را انتخاب خواهید کرد؟








برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید.
ارسال نظر

021-54034000

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS