نام قدیم خیابان های تهران

نام قدیم خیابان های تهران

جدیدترین مطالب گردشگری

اسامی خیابان های شهرهای بزرگ مثل تهران در طول گذر زمان و تاریخ به خصوص بعداز پایان دوره شاهنشاهی تحولات و تغیییرات زیادی به خود گرفته است.قبلا این عناوین ها را مردم انتخاب می‌کردند. بعد از انقلاب شهرداری این امر را برعهده گرفت .اگر به تاریخ چگونگی این تغییرات علاقه مند باشید باید از تفاوت هایی که از آن زمان تا کنون رخ داده بیشتر بدانیم. آن زمان خیابان ها اینقدر درهم پیچیده و شلوغ و تنگ نبود. از لحاظ خلوتی سادگی وبزرگ‌تربودن خیابان‌ها برتری داشت.

دلیل نام گذاری خیابان‌های معروف تهران

خیابان سی تیر

این خیابان ابتدا به علت کنیسه حییم و آتشکده آدریان نامش آدریان بود. و در یک بازه زمانی هم در زمان قاجار و پهلوی نامش قوام السلطنه بود. و همچنان در گذشته دور هم این خیابان را به اسم مریض خانه به سبب وجود مریض خانه ای عظیم در این مکان می‌خواندند. بعد از انقلاب اسلامی روز 30 تیر سال 1331 چند مدت بعد از به انجام رساندن نهضت ملی شدن نفت  و بلافاصله پس از کناره گیری دکتر مصدق رخ داد. این خیابان به دلیل گرامی‌داشت شهیدان این روز خونین و شهیدان به سی تیرتغییر پیدا کرد. امروزه غذاهای خیابانی معروف، کافه‌ها، دکه‌ها،موزه‌ها، مکان‌ها و جذبه های فراوانی دارد.

خیابان سی تیر

خیابان لاله زار

وقتی نام قدیم خیابان های تهران را می‌شنویم یاد اسم لاله زار می‌افتیم. در زمان احمد شاه قاجارخیابان  بسیار مدرنیته و باکلاسی بود. این تغییر اسم بعد از اولین مسافرت ناصرالدین شاه به فرنگستان شروع شد.ایشان آنقدر غرق زیبایی شانزه لیزه شد که فورا بعد از بازگشتش دستور به ساختن همچین خیابانی کرد و اسمش را دارالخلافه گذاشت. دراین خیابان کافه‌ها، رستوران‌ها،مکان‌های دورهمی برای افراد معروف به خصوص خواننده ها و بازیگران بود. اکنون این خیابان زیبایی چشم‌گیری که گذشته داشت را ندارد، اما به دلیل قدیمی بودنش ارزش آن را دو چندان می‌کند.

خیابان لاله زار

خیابان ولی‌عصر

نام خیابان های قدیمی تهران مثل خیابان ولی‌عصر در طول زمان زیاد تغییر کرده‌اند .تا کنون آنرا 3 بار اسم گذاری کرده‌اند.بار اول در زمان رضا شاه پهلوی به دستور او اسم خیابان پهلوی نام گذاری شد. و بار دوم بعد از انقلاب اسلامی به افتخار محمد مصدق به خیابان مصدق تغییر پیدا کرد. رضاخان در شمیران زمین هایی گرفت و درهمین منطقه شروع به ساخت خیابانی کرد که به کاخ‌هایش دسترسی راحت‌تری بدهد. الان هم جاهای دیدنی لذت بخشی مثل پارک ها، موزه‌های مختلف، سینماها و... وجود دارد.

خیابان ولی عصر


خیابان ناصر خسرو

با توجه به تغییرات نام خیابان‌های قدیمی تهران از قدیم تاکنون می‌توانیم به قدیمی ترین آنها یعنی ناصر خسرو اشاره کنیم. تاریخچه این خیابان به زمان ناصرالدین شاه بر‌می‌گردد. او دستور داد خیابانی که در کنار خندق ساخته شده اسمش را ناصریه بگذارند تا بعد از مرگ ایشان هم این خیابان یادآوراو باشد او به یکی از سربازان خود سپرد تا این خیابان را به بهترین وجه دربیاورند.اکنون خیابان ناصرخسرو مکانی است که می‌توانیم نیازمان به اکثر خرید های فروشگاهی و تحریری و غیره را بر طرف کنیم.

خیابان ناصر خسرو

خیابان امام خمینی (ره)

اگرعلاقه به دانستن خیابان های قدیمی تهران دارید باید درباره تاریخچه خیابان امام خمینی نیز بیشتر بدانید. خیابان امام خمینی یا باغ شاه که اکنون کتابخانه‌ها موزه‌های متعددی در آن وجود دارد نامش درطول تاریخ بارها دچار تحول شده است. در زمان قاجار ابتدا اسمش را مریضخانه گذاشتند. بعدها عده ای از مردم این خیابان را باغ شاه خواندند. و در دوره شاهنشاهی رضا شاه نام آن مکان سپه نامگذاری شد. آخرین تحول بعد ازانقلاب اسلامی به احترام اولین رهبر انقلاب اسلامی نام این خیابان به اسم ایشان تبدیل شد.

خیابان امام خمینی

خیابان صف

از افراد خیلی قدیمی و مسن اگر سوالی راجب نام خیابان های قدمی تهران خیابان صف را بپرسید آنها این خیابان را به اسم قدیمی آن باغ سپهسالارمی‌شناسند. در زمان قاجاریان این خیابان را هم بهارستان و هم سپهسالار می‌خواندند. زمان ناصرالدین شاه قاجار در تاریخ 1285 این باغ را صدراعظم و وزیر جنگ ایران میرزا حسین خان سپهسالار برای خویش خریداری کرد. در تاریخ 1385 شهرداری اقدام به زیباسازی این مکان کرد و الان پیاده رو زیبایی دارد و اگر تا اخر خیابان صف برویم آن باغ حسین خان سپهسالار گذشته را مشاهده می‌کنیم. پس قدمت این خیابان به دوره چندین ساله‌ی قاجاریان برمی‌گردد.

خیابان صف

دیگر خیابان‌های تهران با نام‌های قدیم

  • خیابان امیرکبیر
  • پانزده خرداد
  • خیام

تهران؛ شهر اولین‌ها

تهران بزرگ‌ترین و باقدمتی‌ترین شهر ایران به حساب می‌آید که اسامی خیابان‌ها،بزرگ راه‌ها و میدان‌ها هرکدام سرگذشت متداولی را گذرانده است. بعضی از اسم ها را پادشاهان برای ماندگار کردن نام و یادشان در تاریخ لقب خود را برای باغ‌ها خیابان‌ها و.. می‌گذاشتند و بعد از انقلاب این امر برعهده‌ی شهرداری واگذار شد. اگرچه میخواهید راجب سرگذشت نام قدیم خیابان های تهران بدانید، این مطالب سایت ما را مطالعه کنید.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید.
ارسال نظر

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS