انواع ویزا برای مهاجرت

انواع ویزا برای مهاجرت

جدیدترین مطالب گردشگری

آشنایی با انواع ویزا برای مهاجرت


ویزا نوعی مجوز عبور است و برای سفر به کشورهای دیگر صادر می‌شود. زمانی ‌که به هر دلیلی مانند مهاجرت و یا گردشگری و… قصد خروج ازکشور را دارید و قرار است تا در کشوری دیگر وارد شوید، ارائه ویزا الزامیاست. اما نکته کلیدی تهیه ویزای مناسب اهداف مسافرتی شما است. دراین ‌صورت انواع ویزا چه هستند؟ و برای چه اهدافی و در چه شرایطیصادر شده و کارایی دارند؟

ماجرا خیلی ساده است. وقتی قصد ورود به کشوری دیگر را دارید، باید ازقبل دلیل سفر خود را مشخص کرده باشید. در این ‌صورت مسئولین کشورمقصد با جزئیات می‌دانند شما که هستید؟ از کجا آمده‌اید؟ و در کشور آنهاچه قصدی دارید؟ و نهایتاً چه مدت می‌مانید و در این مدت چکار خواهیدکرد؟ در این مقاله از آرامش سفر قصد داریم تا انواع ویزا برای مهاجرت رامعرفی کنیم.


ویزا چیست؟ به چکار می‌آید؟


ویزا یا همان روادید مدرک قانونی برای سفرهای خارجی است. افرادباتجربه به ‌خوبی می‌دانند که برای هر نوع سفری لازم است تا ویزای مناسبرا تهیه کرد تا در هنگام مسافرت با مشکل مواجه نشوند. لذا اطلاع دقیق ازانواع ویزا برای مهاجرت و یا هر هدف دیگر الزامی است.

ویزا مجوز رسمی ورود به کشورهای خارجی است که توسط سفارت و یاکنسولگری کشور مقصد صادر می‌شود. به ‌این ‌ترتیب برای تهیه ویزا نباید بهسراغ ارگان‌های دولتی داخل کشور بروید، بلکه باید مجوز رسمی ورود بهکشور هدف را از مراجع قانونی همان کشور یعنی سفارتخانه و یاکنسولگری تهیه کنید. در این ‌میان ممکن است قصد سفر به کشوری راداشته باشید که سفارتخانه فعالی در ایران ندارد. کشورهای کانادا و آمریکااز این ‌دست مقاصد هستند. در این ‌صورت برای اخذ ویزا برای سفر به اینکشورها باید از خدمات سفارت آنها در کشورهای دیگر مثلا ترکیه و یاامارات و… استفاده کنید. البته فقط در مراحل نهایی مانند مصاحبه و یاانگشت‌نگاری نیاز است تا در سفارت کشور مقصد حاضر باشید.


دسته‌بندی انواع ویزا برای سفر و مهاجرت


فکر می‌کنید در دنیا و در میان قوانین سیاسی و مهاجرتی کشورهای مختلفچند نوع ویزا وجود داشته باشد؟ آیا برنامه و مراحل قانونی و سیاسیکشورها در مورد انواع ویزا یکسان است؟ جالب است بدانید که در دنیا و درمیان روابط سیاسی و برنامه‌های مهاجرتی کشورهای مختلف بیش ‌از ۱۸۰ نوع ویزای گوناگون تعریف‌ شده است. انواع ویزا نیز با توجه به اهداف سفرو تعداد دفعات سفر متنوع هستند. بسیاری از انواع ویزا در شرایط خیلیخاص و برای برخی کشورها صادر می‌شوند. در کل عموم برنامه‌هایمسافرتی و مهاجرتی به خارج از کشور را می‌توانیم در چند هدف کلیدسته‌بندی کنیم که انواع ویزا برای آنها به قرار زیر هستند.


ویزاها بر اساس اهداف سفر


دسته‌بندی انواع ویزا بر اساس اهداف سفر انجام می‌شود. این بدان معنیاست که هر فرد باید تا قبل ‌از ورود به هر کشور، هدف خود از این اقداممسافرتی را تعیین نماید. لذا برای سفارت کشور مقصد، هدف خود از سفررا تشریح کرده تا ویزا برای مهاجرت را دریافت کند. دسته ‌بندی انواع ویزابر اساس اهداف سفر به قرار زیر است.


ویزای توریستی


متداول‌ترین نوع ویزا برای سفر به دیگر کشورها است که با هدف حضوریموقت و برای گردشگری و یا دیدار از اقوام و خانواده توسط سفارت کشورمقصد صادر می‌شود. شرایط صدور ویزا گردشگری در کشورهای گوناگونمتفاوت است و مدارک متنوع دریافت می‌شود، اما در کل پروسه طی شدهتقریباً ساده است. از طرفی مهلت استفاده از این نوع ویزا محدود است. ویزای توریستی خود به چند گروه از ویزاهای کوتاه ‌مدت و یا بلند مدتدسته‌بندی می‌شود:

 ویزای توریستی کوتاه ‌مدت: ویزای رایج برای مسافرت به دیگرکشورها است. به ‌هر حال برنامه‌های مسافرتی در مدت زمان محدودچند روزه و نهایتاً چند هفتگی انجام می‌شوند و برای چنین مواردیویزای مسافرت کوتاه مدت صادر خواهد شد. البته اهداف مسافرتمی‌تواند گردشگری، تجاری، دیدار خانوادگی، شرکت در کنفرانس‌ها،همایش‌ها، سمینارها و یا مسابقات ورزشی و… باشد.

 ویزای توریستی بلند مدت: نوع دست بازتری از ویزای مسافرتیاست که به افراد اجازه اقامت بیشتر تا حداکثر ۳ الی ۶ ماه دادهمی‌شود. به ‌این ‌ترتیب افراد به بهانه مسافرت می‌توانند مدتی را درکشور هدف سپری کرده و مقدمات از قبیل تحصیل، درمان، دیدار و یاپیوستن قانونی به خانواده، مراحل اداری ثبت شرکت‌ها و کارهایگوناگون تجاری، سپری شدن یک دوره آموزشی و… را تکمیل کنند.

نکته‌هایی برای دریافت ویزای مسافرتی

مسیر دریافت ویزای توریستی از میان دیگر انواع ویزا ساده‌تر است. امامهم است که مدارک را به‌ موقع و با جزئیات کامل قانونی طبق دستور العملسفارتخانه کشور مقصد تهیه کنید.

اگر چه مدارک مورد نیاز این ویزا درکشورهای مختلف تغییر می‌کند، اما در کل لازم است تا مدارکی از قبیل فرمدرخواست ویزا، گذرنامه با ۶ ماه اعتبار، عکس پاسپورتی، مدارک تمکنمالی، مدارک تهیه بیمه سفر و ارائه برنامه سفر از قبیل بلیط و یا رزرو هتلو… را تهیه نمایید. تمامی این مراحل اینترنتی است و برای تهیه ویزایتوریستی می‌توانید از خدمات شرکت‌های مهاجرتی و گردشگری مانند گروهآرامش سفر استفاده کنید. ویزا توریستی برای اهداف مسافرتی و در مدتزمان محدود صادر می‌شود و از جمله ویزا مهاجرت نیست. اما در صورتاخذ ویزای توریستی بلند مدت و حضور طولانی‌تر در کشور مقصد می‌توانید برای مراحل قانونی مهاجرت اقدام کنید.


ویزای کاری


ویزای کاری پرتقاضاترین ویزا مهاجرت برای ورود به کشورهای دیگر وزندگی طولانی‌ مدت است. این ویزا با هدف کار کردن در کشور مقصد صادرمی‌شود. افراد با پس‌ زمینه‌های مختلف از قبیل استخدام در شرکت‌هایکشور مقصد، جاب آفر از کشور مقصد، کارآفرینی و یا سرمایه‌گذاری درکشور مقصد می‌توانند برای دریافت ویزای کاری و مهاجرت اقدام کنند.

برای تهیه ویزای کاری باید تقاضای کار در کشور مقصد داشته باشید. مشاغل گوناگون با توجه به اهمیت آنها از مشاغل سطح بالای دانشگاهی،تخصصی، مدیریتی تا مشاغل معمولی‌تر کارهای فنی و حرفه‌ای و… ویزایکاری متفاوتی دارند. معمولاً دسته ‌بندی انواع ویزای کاری در کشورهایآمریکایی و اروپایی به قرار زیر است:

 ویزای کاری جذب نخبگان: افراد با کسب جایگاه‌های برجسته علمیو هنری و یا ورزشی در سطح بالای بین ‌المللی مانند جایزه اسکار،مدال المپیادهای علمی و یا المپیک و… در فهرست نخبگان قرار گرفته وبدون نیاز به اسپانسر و یا جاب آفر می‌توانند برای دریافت ویزای کاریاقدام کنند.

• ویزای کاری نیروهای متخصص: این نوع ویزا برای افراد با مدارکعلمی بالا و مهارت‌های فنی برجسته به شرط کسب جاب آفر در کشورمقصد صادر می‌شود. این مورد از بهترین انواع ویزا برای مهاجرت درسطح جامعه دانشگاهی است و افراد زیادی با اقدام برای کسب جاب آفر توانسته‌اند مقدمات مهاجرت دائمی خود را کامل کنند.

 ویزای کاری نیروهای ماهر: این نوع ویزا برای افراد با مهارت بالادر کارهای مختلف فنی و حرفه‌ای از قبیل رانندگی، لوله‌کشی، برقکاری،جوشکاری، پرستاری، آشپزی و… صادر می‌شود. از این مدل به‌ عنوانویزای کار برای نیروی کار ماهر یاد می‌کنند. این افراد علاوه ‌بر جذباسپانسر و یا جاب آفر لازم است تا حداقل ۲ الی ۴ سال سابقه کارمعتبر ارائه نمایند.

در این ‌میان سیاست کشورها برای صدور انواع ویزای کاری متفاوت است وممکن است به فراخور نیاز جامعه خودشان برای جذب افراد با تخصص‌هایگوناگون اقدام کنند. همچنین در برخی موارد افرادی که سابقه همکاری باشرکت‌های بین‌المللی کشور مقصد را دارند، می‌توانند برای دریافت ویزایکاری در آن کشور دست‌ به‌ کار شوند.


مدارک و نکته‌هایی برای صدور ویزای کاری


سیاست کشورها برای صدور انواع ویزای کاری و جذب نیروی کار ماهرمتفاوت است. از این ‌رو مدارک مورد درخواست آنها تغییر می‌کنند. از طرفیبا توجه به جایگاه شغلی و نوع جاب آفر ترتیب تهیه مدارک تغییر خواهد کرد. اما در کل اگر قصد دارید تا با کار کردن انواع ویزا برای مهاجرت را دریافتکنید، معمولاً به تهیه مدارک زیر نیاز دارید:

• تنظیم رزومه یا کاورلتر یا توضیح کامل از شرایط تحصیلی و مهارت‌هایشغلی و سوابق کاری

• تهیه توصیه‌نامه از کارفرمای قبلی

• ارائه مدارک مربوط به کسب‌وکار برای کسانی که سابقه کار آزاد دارند.

• تنظیم پورتفولیو که نوعی گزارش از وضعیت کلی فرد متقاضی و مشاغلمورد هدف اوست.

• ارائه مدارک ترجمه ‌شده تحصیلی به ‌همراه ریز نمرات

• مدارک مربوط به جاب آفر از کشور مقصد در صورت نیاز

• انجام مصاحبه، ارائه پاسپورت معتبر و ترجمه رسمی شناسنامه

ترتیب ارائه این مدارک و چگونگی تنظیم آنها در سایت سفارتخانه کشورهاموجود است و بخش بزرگی از مراحل اخذ ویزای کاری به شکل اینترنتیانجام خواهد شد.


ویزای تحصیلی


تحصیل فرصت خوبی است تا برای مدت زمان محدود به کشوری دیگر سفرکرده و مقدمات مهاجرت دائمی خود را کامل کنید. ویزای تحصیلی در حال‌حاضر از محبوب‌ترین انواع ویزا مهاجرت است. طبق این ویزا فرد متقاضیاجازه دارد تا در مدت زمان محدود برای حضور در یک برنامه آموزشی وتحصیلی کشور مقصد اقدام کند. البته زمانی می‌توانید برای چنین ویزاییاقدام کنید که از یک مرکز علمی و آموزشی در کشور مقصد پذیرشتحصیلی گرفته باشید.

ویزای تحصیلی گزینه ایده‌آل برای اقامت طولانی و چند ساله در کشورمقصد است، اما به منزله مهاجرت دائمی نیست. زیرا افراد معمولاً از امکانکار برخوردار نیستند و یا نمی‌توانند شغلی پاره‌ وقت داشته باشند. همچنینحضور در تمامی کلاس‌های درسی الزامی است و در صورت پایان تحصیلاجازه اقامت طولانی‌تر وجود ندارد.

اما کشورهای مختلف مانند کانادا و یاآمریکا و… فرصت‌های محدود ۲ و یا ۳ ساله پس‌ از پایان تحصیل برایکسب شغل و طی شدن مراحل اقامت کاری و سپس اقامت دائم را فراهممی‌کنند.


شرایط اخذ ویزای تحصیلی


برای اخذ انواع ویزا از نوع تحصیلی لازم است تا با سیاست تعریف‌ شدهکشور هدف اقدام کنید. این کار با ثبت‌نام در دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌هاو اخذ پذیرش آغاز می‌شود. سپس لازم است تا مدارک خود را طبقدرخواست دانشگاه و سفارت کشور مقصد تهیه کنید. با پرداخت هزینهصدور ویزا می‌توانید برای تعیین وقت مصاحبه اقدام کرده و در نهایت ویزا مهاجرت تحصیلی خود را دریافت کنید. شرایط برای تحصیل در کشورهایمختلف تغییر می‌کند که به ‌طور کلی شامل موارد زیر است:

• فرد متقاضی توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل را داشته باشد.

• افراد به فراخور دوره تحصیل آکادمیک، نوع رشته و همچنین زبانرسمی کشور مقصد باید مدرک معتبر زبان ارائه کنند.

• نداشتن گپ تحصیلی و ارائه سوابق کاری و پژوهشی شانس افراد برایدریافت ویزای تحصیلی را افزایش می‌دهد.


ویزای سرمایه‌گذاری (کارآفرینی)


با سرمایه ‌گذاری در یک کشور خارجی چه در زمینه کارآفرینی و یا سرمایه‌گذاری بخش مسکن و… می‌توانید یکی از انواع ویزا با قابلیت اقامتطولانی‌ مدت را دریافت کنید. این نوع ویزا در چند سال اخیر مورد توجهزیادی قرار گرفته است. کشورهای مختلف با هدف جذب سرمایه از سراسرجهان سیاست‌های تشویقی جذابی را تدوین کرده‌اند که شرایط اقامت موقتیو یا دائمی یکی از همین موارد است. اگر چه ماهیت ویزای سرمایه‌گذارییکسان است، اما کشورهای مختلف سیاست متفاوتی در نحوه صدور اینویزا دارند. برای مثال سیاست اخذ ویزای سرمایه‌گذاری چند کشور را بایکدیگر مقایسه می‌کنیم:

• ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا

ویزای سرمایه‌گذاری کشور آمریکا با عنوان روش EBS معرفی شده‌است که در این مورد به حداقل ۵۰۰ هزار و در مواردی تا ۱ میلیون دلارجهت سرمایه‌گذاری نیاز دارید. افراد می‌توانند با تکیه بر سرمایه خودکارآفرینی کرده و گرین کارت آمریکا را دریافت کنند. اقامت در ابتدا یکدوره موقت ۲ ساله است که در صورت تمدید سرمایه‌گذاری امکانتبدیل شدن به گرین کارت دائم را دارد. در عین ‌حال سرمایه‌گذارها ملزمبه پرداخت مالیات هستند. متقاضی از شرایط ویژه مانند امکانهمراهی همسر و فرزندان زیر ۲۰ سال برخوردار است.


• ویزای سرمایه‌گذاری اروپا

با سرمایه‌گذاری در هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانید ازخدمات ویزای ورود به اتحادیه اروپا آنهم در تمامی کشورهای عضواستفاده کنید. به روش‌های مختلف از طریق خرید ملک، خرید اوراققرضه دولتی و یا راه‌اندازی کسب‌وکارها می‌توانید برای تهیه ویزایسرمایه‌گذاری اروپا اقدام کنید. اما مبلغ سرمایه‌گذاری با توجه به نوعسرمایه‌گذاری و سیاست کشورها متفاوت است. به ‌عنوان مثال با خریدملک به ارزش ۵۰۰ هزار دلار در پرتغال از امکان خدمات ویزایسرمایه‌گذاری اروپا برخوردار هستید. اما اگر بخواهید از طریق اوراققرضه دولتی انگلستان اقدام کنید، به حداقل ۲ میلیون پوند سرمایه نیازدارید. پس ‌از دریافت ویزای طلایی اروپا (سرمایه‌گذاری) امکان ۵ سالاقامت موقت فراهم است.


• ویزای سرمایه‌گذاری استرالیا

از طریق سرمایه‌گذاری در کشور استرالیا که شامل ایده‌های کارآفرینیاست، شرایط اقامت ۳ و ۴ ساله فراهم است. در این مدت امکانهمراهی اعضای خانواده برقرار است و فرد سرمایه‌گذار لازم است تابرای حداقل ۸۰۰ هزار دلار استرالیا اقدام کرده باشد.


• ویزای سرمایه‌گذاری روسیه

با سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی و یا خرید ملک نیز می‌توانید برایاخذ ویزا مهاجرت روسیه اقدام کنید. این ویزا ۱ الی ۵ سال است. درصورتی ‌که برای خرید ملک در روسیه اقدام کنید، از ویزای موقت ۳ ساله برخوردار هستید و اگر ملک را تا مدت ۳ سال نگهداری کرده ازفرصت تبدیل ویزای اقامت موقت به دائمی برخوردار خواهید شد.


ویزای خانوادگی


اگر با یک نفر شهروند کشورهای خارجی نسبت فامیلی داشته باشید، اینامکان برقرار است که از طریق صدور انواع ویزای خانوادگی برای مهاجرتو حتی اقامت دائم اقدام کنید. البته سیاست کشورها برای تعریف فامیلدرجه یک و چگونگی اثبات نسبت خانوادگی متفاوت است. پروسه کار معمولاًبه‌ این ‌ترتیب است که یکی از اعضای خانواده به کشوری مهاجرت کرده وپس ‌از اخذ شهروندی برای پیوستن دیگر اعضای خانواده درخواست ویزامی‌کند. تعریف اعضای درجه یک خانواده در تمامی کشورها تقریباً یکسان وشامل فرزندان، همسر، پدر و مادر است که معمولاً حالت‌های زیر را شاملمی‌شود:

• پدر و یا مادری که از طریق شهروندی فرزند خود تقاضای ویزایخانوادگی می‌کنند.

• فرزندانی که از طریق شهروندی یکی از والدین خود مثلاً پدر یا مادربرای درخواست ویزای خانوادگی اقدام می‌کنند.

• از طریق ازدواج با فردی خارجی می‌توان برای تقاضای ویزایخانوادگی کشور وطن همسر اقدام کرد.


انواع ویزا برای مسافرت‌های متوالی


افراد با اهداف گوناگون برای مسافرت خارجی و ورود به کشوری دیگر اقداممی‌کنند. مثلاً در برنامه مسافرتی یکبار و در مدت زمان کوتاه به کشور هدفسفر خواهند کرد. اما سفرهای تجاری، دانشجویی، تخصصی و حتیمسافرت‌های درمانی و خدماتی گاهاً برای چند بار متوالی انجام می‌شوند. ماهیت انواع ویزا برای این موارد تغییر می‌کند. مانند:

• ویزای سینگل (Single Visa): ویزا با یک‌بار اجازه ورود بهکشور مقصد است و در صورت خارج شدن باید مجدداً برای صدورویزا اقدام کنید. اکثر ویزاهای مسافرتی این ‌چنین هستند.

• ویزای دبل (Double Visa): با این نوع ویزا از امکان دو بارسفر به کشور مقصد برخوردار هستید.

 ویزای مولتیپل (Multiple Visa): تا پایان مهلت قانونی انواعویزا مولتیپل به هر تعداد که بخواهید می‌توانید وارد کشور مقصد شدهو از آنجا خارج شوید. این ویزا برای تجار و صاحبان کسب‌وکار وسرمایه‌گذارها و… صادر می‌شود.

• ویزاهای فرودگاهی (Airport Visa) : از انواع ویزا است کهبرای حضور موقت در کشور ثالث حین مهاجرت میان دو کشور صادرمی‌شود. شرایطی را فرض کنید که برای سفر به کشور مقصد پروازمستقیم وجود ندارد و لازم است تا در کشور سومی پرواز خود راتعویض کنید. در این ‌صورت باید برای حضور موقت در محوطهفرودگاهی کشور سوم ویزای ترانزیت فرودگاهی تهیه کنید.


ویزای شنگن برای ورود به اروپا


جمع بزرگی از کشورهای اروپا در اتحاد شنگن هستند و با اخذ ویزایشنگن از شرایط ورود به این کشورها برخوردار هستید. در حال ‌حاضر ۲۶ کشور اروپایی تحت پیمان شنگن فعالیت می‌کنند. اینکه پیمان شنگن چیستو چه اهدافی دارد، موضوع دیگری است و در سطح کلان سیاست بین‌المللیبررسی می‌شود. اما طبق قوانین آزاد این پیمان، افراد با اقامت هر کدام ازکشورها اجازه ورود به دیگر کشورهای پیمان شنگن را دارند. کشورهایمطرحی در اروپا از جمله بلژیک، اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند،لهستان، پرتغال، اسپانیا، سوئد، سوئیس و… در پیمان شنگن هستند.


سخن پایانی


ویزا، اجازه ورود به کشوری دیگر است و این اجازه را مدیریت می‌کند. بنابراین دو گروه از انواع ویزای موقتی و یا دائمی وجود دارد. تکلیف افراد باویزای دائمی روشن است و با استفاده از آنها می‌توان تا همیشه در کشورهدف اقامت کرد. با این ‌حال ویزاهای گردشگری، تحصیلی و حتی کاری وسرمایه‌گذاری در دسته ‌بندی ویزاهای موقتی قرار می‌گیرند که برای زندگیدائمی در کشور هدف نیستند. اما در شرایطی خاص مثلاً تداوم کارآفرینیو یا پیدا کردن شغل پس ‌از تحصیل و یا ادامه همکاری با کارفرما و…امکان تبدیل ویزای موقتی به ویزا مهاجرت برای زندگی دائمی وجود دارد. این مقاله توسط تیم کارشناسی آرامش سفر برای بررسی انواع ویزا تنظیمشده ‌است. برای بهره‌مندی از خدمات صدور ویزا در شرایط مختلفمی‌توانید از تیم کارشناسی در گروه گردشگری و مهاجرتی آرامش سفراستفاده کنید.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید.
ارسال نظر

021-54034000

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS