آرامگاه چه کسانی در همدان است؟

آرامگاه چه کسانی در همدان است؟

جدیدترین مطالب گردشگری


همدان یکی از شهر های قدیمی و باستانی استان ایران است که در غرب ایران واقع شده است همیچنین در سال 1385 مجلس شورای اسلامی همدان را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن اعلام کرد. این شهر از لحاظ جمعیت جزو 14 امین شهر پر جمعیت ایران به شمار می‌رود. شاید برایتان سوال شده باشد که آرامگاه کدام شاعر در همدان است؟ پس درادامه با ما همراه باشید چون قرار است شما را با آرامگاه های استان همدان آشنا کنیم.


آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا در همدان یکی از جاذبه های گردشگری همدان است که جزو اصلی ترین نماد این شهر محسوب میشود که در شهر همدان در میدان بوعلی سینا که یکی از میدان های اصلی شهراست، واقع شده است. بوعلی سینا یکی از دانشمندان معروف ایرانی تبار است که درقرن چهارم هجری قمری چشم به جهان گشود. که علاوه بر طب سنتی در موضوعات مختلفی همچون اخلاق، ریاضیات، شیمی، فیزیک، زمین شناس، شعر و ادبیات مهارت بسیاری داشته است. بخش‌های مختلف این آرامگاه شامل کتابخانه، تندیس بوعلی سینا و موزه را شامل می‌شود.

این جاذبه در سال ۱۳۷۶ در جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

آرامگاه بوعلی در همدان

آرامگاه باباطاهر

باباطاهرعریان یکی از شعرای ایرانی در قرون چهارم و پنجم در دوره سلجوقی بوده است. او یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین شاعران دوبیتی سرا بوده است که این دو بیتی‌ها را با لهجه لری و با مضمون خداوند، طبیعت و انسان سروده است. امروزه هر ایرانی این شاعر محبوب را می‌شناسد.یکی از آرامگاه های شهر همدان آرامگاه باباطاهراست که در میدان باباطاهر که یکی از میادین اصلی شهر همدان است قرار دارد و از این جهت دسترسی به آن بسیار راحت است.

زیربنای آن حدود 9000 متر است و خود آرامگاه قطعه ای 10 در 10 که سراسر آن با منشور ساخته شده است و دیوار های فضای داخلی ساختمان با اشعار وی پوشیده شده است که فضای عرفانی را به ارمغان آورده است. همچنین در اطراف آن محوطه ای سرسبز و سراسر درخت وجود دارد که جذابیت این آرامگاه را دوچندان کرده است. در 21 اردیبهشت سال 1376 این آرامگاه در شهر همدان به عنوان یکی از آثار ملی و باستانی ابران به ثبت رسیده است.

آرامگاه باباطاهر در همدان

آرامگاه خضر

یکی از زیباترین آرامگاه های شهر همدان که شاید کمتر توجهی به آن کرده باشید آرامگاه خضر همدان است که در 3 کیلومتری شمال شرقی همدان واقع شده است. این آرامگاه در سال 1345 در آثار فهرست ملی به ثبت رسیده است. شاید این بنا از دید و نگاه شما از نظر طراحی بسیار ساده به نظر بیاید اما داخل آرامگاه شما را مجذوب خود خواهد کرد؛ چرا که با محراب زیبای گچی و کتیبه‌هایی به خط ثلث و کوفی تشکیل شده است. به نظر می‌رسد تزئینات این بنا مربوط به دوره ایلخانی است. در اطراف این آرامگاه یک گورستان ساخته شده است و مشخص است که به قرون چهارم و پنجم برمیگردد. آرامگاه خضر همدان اگر چه بسیار از دید مخاطب ساده به نظر می آید اما دارای شگفتی ها و راز هاییست که لازم است جزو خاطره ای از سفر به همدان برای هر بازدید کننده ثبت شود.

آرامگاه خضر در همدان

همدان؛ مهد شاعران بزرگ ایران

در مطلب آرامگاه کدام شاعر در همدان است به 3 بنا از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین آرامگاه‌های شعرای همدان اشاره کردیم و شما را با آنها آشنا کردیم. این بناها از لحاظ معماری و فرهنگی و تاریخی حائز اهمیت هستند و دیدن آنها و افزایش علم و دانایی درباره آنها می‌تواند ما را با شعرا و معماری قرون چهارم و پنجم آشنا کند و بازدید از شهر همدان را جزو خاطره انگیزترین جاذبه گردشگری خود تبدیل کنید.






برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید.
ارسال نظر

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS